Používatelia telekomunikačných služieb poznáte svoje práva?
15.3.2019 ~
Škovranko V.
~
nezaradené
späť na články
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) pri príležitosti Európskeho dňa spotrebiteľov (15. marca) dáva do pozornosti používateľom elektronických komunikačných („telekomunikačných“) služieb ich zákonné práva.
Úrad
pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) pri
príležitosti Európskeho dňa spotrebiteľov (15. marca) dáva
do pozornosti používateľom elektronických komunikačných
(„telekomunikačných“) služieb ich zákonné práva.
Záujemcovia
môžu uzavrieť zmluvu s jedným alebo viacerými telekomunikačnými
operátormi podľa jeho vlastného výberu, ak nie je zákonný dôvod na jej
odmietnutie. Pokiaľ záujemcov osloví niektorá z ponúk telekomunikačných
operátorov, tak je potrebné, aby sa pred uzavretím zmluvy dôsledne
oboznámili so všetkými podmienkami a cenami.
RÚ rozhodne neodporúča
spoliehať sa len na informácie z reklamy, z médií
a informácie, ktoré záujemcovia získajú napr. rozhovorom so „skúseným“
kamarátom alebo s predajcami služieb. Takto podané informácie bývajú
neúplné. Na strane druhej, v prípade zmluvy uzatvorenej na diaľku (napr.
telefonicky alebo cez internet) alebo mimo
prevádzkových priestorov operátora máte právo odstúpiť od zmluvy do 14
kalendárnych dní.
Účastníci verejnej telefónnej služby majú právo:
a)
zapísať sa do verejného telefónneho zoznamu a na sprístupnenie svojich
údajov poskytovateľom informačných služieb o
telefónnych číslach,
b) na prístup k informačnej službe o telefónnych
číslach,
c) bezplatne volať na čísla tiesňových volaní vrátane čísla
112,
d) bezplatne zasielať SMS na číslo 112.
Ak operátor podstatne zmení
zmluvné podmienky a vy s týmito zmenami nesúhlasíte,
tak môžete od zmluvy bez sankcií, t.j. bez „zmluvnej pokuty“ odstúpiť.
V prípade, že sa rozhodnete zmeniť telefónneho operátora, tak si môžete
svoje doterajšie telefónne číslo ponechať.
V prípade poruchy máte
zákonné právo na bezplatné odstránenie porúch v
poskytovaní verejnej (telekomunikačnej) služby, ktoré ste nezavinili a
na vrátenie pomernej časti ceny za čas neposkytovania verejnej služby
zavineného telekomunikačným operátorom. Toto právo si musíte uplatniť
u operátora najneskôr do troch mesiacov po obnovení
poskytovania verejnej služby.
V prípade, že vám telekomunikačný
operátor poskytuje služby v rozpore so zmluvou, nekvalitne alebo vám
nesprávne vyúčtuje cenu za služby, tak máte právo uplatniť si u neho
reklamáciu v termíne a spôsobom podľa reklamačného poriadku
daného operátora. Operátor je povinný oznámiť vám výsledok prešetrenia
reklamácie písomne do 30 dní od doručenia reklamácie, inak sa reklamácia
považuje za uznanú. V zložitých prípadoch môže túto lehotu predĺžiť,
najviac však o 30 dní. Ak vám operátor neoznámi
výsledok prešetrenia reklamácie, tak máte zákonné právo odstúpiť od
zmluvy bez sankcií, t.j. bez zmluvnej pokuty. Ak operátor ani po
opakovanej uznanej reklamácii, neposkytuje službu podľa zmluvy alebo ju
neposkytuje v stanovenej kvalite, máte právo odstúpiť
od zmluvy do jedného mesiaca odo dňa doručenia oznámenia o uznaní
opätovnej reklamácie, ak porušenie povinností operátora stále pretrváva.
V prípade, že nebudete so spôsobom vybavenia reklamácie spokojní, tak
sa nemusíte domáhať svojich práv súdnou cestou,
ale môžete sa obrátiť na subjekty, ktoré riešia spory mimosúdne alebo
alternatívnym spôsobom. Tieto subjekty nenahrádzajú činnosť súdu, ale
snažia sa sprostredkovať vám s operátorom písomnú dohodu, ktorá je
záväzná. Sú to rýchlejšie a lacnejšie možnosti riešenia
sporu.